Blog

In 60 minuten een aantrekkelijk LinkedIn profiel

  |   gastcollege, solliciteren & netwerken, zichtbaarheid
Wil jij een carrière om te zoenen? Dan wil je iedere kans op een leuke baan of opdracht die zich voordoet zien en pakken. Vergroot die kans door goed vindbaar te zijn en jezelf vanuit die plek aantrekkelijk te presenteren.
Met een prettig leesbaar en aantrekkelijk LinkedIn profiel lukt je dat!

 

Ik vertel je in dit artikel kort waarom dat is – als tegenhanger voor je excuus om hier geen tijd in te stoppen. En ik neem je stap voor stap mee in het vullen of verbeteren van je profiel zodat je over een uur de boel prima op orde hebt en het profiel zijn werk kan doen.  (Let op: in dat uur heb je de basis voor elkaar. Daarna kun je dan altijd nog energie steken in het opleuken en uitbouwen van je profiel als je wilt..)

Je wilt écht een aantrekkelijk profiel neerzetten omdat..

 

★ je wilt dat áls men je googelt, en dat gebeurt!, ze iets aantreffen waar jij een goede indruk mee maakt. Op LinkedIn heb je zelf in de hand wát de bezoeker van je te zien krijgt. Jij kunt je profiel zo invullen dat jouw ideale werkgever of opdrachtgever je meteen herkent als een interessante figuur om eens mee om tafel te gaan.

 

★  je wilt dat áls men je googelt, je wel te vinden bent. Als je vandaag de dag jezelf serieus neemt in het werken aan een nieuwe baan, dan moet er iets over je te vinden zijn op internet. Je wilt niet dat de zoeker zelf conclusies gaat trekken over het waarom niet (“Heeft ze iets te verbergen?”  “Is ze zo verlegen?”  “Is ze niet meegegroeid met de moderne tijd?”)

 

★  je wilt dat áls een bedrijf op zoek is naar iemand met jouw ervaring en kennis, zij je kunnen vinden. In de wereld van het zoeken naar een geschikte medewerker speelt LinkedIn een hele grote rol. Daar worden lijntjes gelegd en vacatures vervuld.

LinkedIn is allang geen club van hotemetoten meer, maar een ontmoetingsplek voor geïnteresseerde mensen van alle niveaus.

Doe mee, dan heb jij over een uur een profiel dat voor je werkt.

De voorbereiding

 

✓ Pak je cv zodat je niets vergeet te vermelden in je werkervaring

 

✓ Zorg dat je een professionele profielfoto hebt waarbij je gezicht goed te zien is. Een lachende foto zegt meer dan 1000 woorden. Voor optimale kwaliteit kun je het beste een afbeelding van 400 bij 400 pixels gebruiken.

 

✓ Weet wat je uit wilt stralen. Weet waar je sterk in bent (lees: goed in bent & energie van krijgt). Dat is wat je in de etalage wilt zetten, daar wil je op bevraagd worden.

 

✓ Bedenk daar een ideale werkgever of opdrachtgever bij, zodat je die in gedachten kunt nemen als je zometeen je profiel vult. Probeer letterlijk een persoon in gedachten te nemen. Welke woorden die bij jou passen spreken hem/haar aan? Wat zou hij/zij beslist over jou willen lezen om je een interessante te vinden?

 

✓ Open je LinkedIn profiel, of als je die nog niet hebt, maak die dan aan.

 

broadcast-uit✓ In de rechterkolom van je bewerkingspagina zie je deze switch. Zorg dat deze switch over het doen van een update over je wijzigingen voorlopig even uit staat (op nee dus..). Anders krijgen je connecties steeds bericht over iedere wijziging die je vanaf nu gaat doen.. Dat wil je niet. (Zodra je klaar bent, schakel je hem weer op ja. Dan zien vanaf dat moment je relaties je wijzigingen en updates weer als je die plaatst.)

1. Alles begint met de juiste eerste indruk

 

Het ‘succes’ van je profiel (visitekaartje) valt of staat met de eerste kennismaking: je bio.

✓ Upload hier een foto die laat zien dat je de sympathieke en kundige of vakvolwassen persoon bent die je bent. Een dergelijke professionele foto laat zien dat je jezelf serieus neemt maar ook de bezoeker van je profiel.

 

✓ Bedenk een ondertitel die laat zien wat je bent/doet of wat je zoekt. Algemene kreten als: directeur of partner of uitspraken als ‘ik ben beschikbaar’ doen hier niets voor je. Die laten teveel te raden over. Wees liever specifiek als in: teamtrainer, grafisch vormgever of ‘ik breng orde in de chaos’. Recruiters zoeken hier op! Let op: je hoeft met deze titel geen originaliteitsprijs te winnen; maak het jezelf niet te moeilijk. Als je ideale bezoeker maar snapt waar je op doelt..

 

✓ Maak het een geïnteresseerde bezoeker makkelijk om je te contacten door in de contactgegevens je mailadres en je telefoonnummer te vermelden.

 

Geen basisvoorwaarde maar wel een bonus tip voor een mooie eerste indruk is: koppel een mooie omslagfoto aan je profiel. Een beetje zoals bij Facebook. Kies ook hier wel een foto die je professionele imago versterkt. (1000 x 425 pixels)

2. Help je bezoeker op weg – begin met een korte samenvatting

Onder het bio-blok plaats je het blok ‘Samenvatting’. Dat blok zorgt er voor dat je bezoeker snel en eenvoudig kan lezen wie je bent en waar je interesse naar uitgaat. Dat wordt erg gewaardeerd door de lezer, want hij/zij kan je daardoor snel plaatsen. En het geeft jou de gelegenheid om met de tekst die je hier kiest, de lezer in een bepaalde denkrichting te sturen: de richting die jij graag op wilt…

 

Ik geef je een paar korte basis tips voor een waardevolle basale Samenvatting. Weet dat er heel veel mogelijkheden zijn om de Samenvatting mooi te benutten en dat ik er maar 1 kies om het hier werkbaar voor je te maken. Als deze basis maar alvast staat kun je dan later altijd nog verder gaan uitbouwen. In het loopbaanbieb-artikel Schrijf een aantrekkelijke samenvatting ga ik daar dieper op in en leer ik je hoe je er echt iets moois van maakt, als je wilt.

Nogmaals: ik wil het je hier niet te lastig maken. Ook voor het schrijven van een Samenvatting geldt: je hoeft niet de originaliteitsprijs te winnen. Als je die ruimte die je tot je beschikking hebt, maar gebruikt om kort te laten zien wie je bent en wat je wilt. Probeer of het volgende je minimaal lukt:

 

✓ Start met een pakkende uitspraak. Een statement, een quote, je visie of motto. Iets waarmee laat zien: ik ken mezelf, en nu zie jij ook waar ik voor sta of wat ik belangrijk vind. Iedereen kan zo’n uitspraak bedenken. Of kan zich door te googelen op quotes laten inspireren. Het mooist is het natuurlijk als je echt iets van jezelf kunt delen, maar het is ook prima om bijvoorbeeld een rake Loesje uitspraak te kiezen. Als het maar past bij jou, iets van jouw kleur laat zien.

 

✓ Laat na die opening een witregel volgen. Zo komt ‘ie sterker uit. En vertel dan in de volgende alinea kort wat je tot nu toe gedaan hebt. Bv: “Sinds 1998 werk ik als accountmanager voor verschillende bedrijven. In deze functie ben ik verantwoordelijk voor de commerciële interactie met de klant, advies geven op het gebied van pensioen en ben ik betrokken bij het invulling geven aan de optimale manier van klantbediening.”

Of: “Mijn grote trots is dat ik voor de gemeente … heb meegewerkt aan het maken van het nieuwe .. beleid. Samenwerken in een projectteam zoals ik dat daar deed, geeft me enorm veel energie. Dan komen mijn talenten helemaal tot hun recht.”

 

✓ Vertel in de volgende alinea (dus weer na een witregel) kort wie je bent, zodat de lezer weet wát je te bieden hebt. Je kunt iets vertellen over je eigenschappen of je expertise of je specifieke interesse. Dat kan in een korte tekst of je kunt werken met bullet points zoals in de afbeelding hierboven.

 

✓ Heb je een specifieke wens die aanleiding voor je is om je profiel op LinkedIn te zetten? Noem die dan hier in de derde alinea. Wil je in contact gebracht worden met … of ben je op zoek naar een baan als …. of wil je graag gelijkgestemden ontmoeten? Meld dat. Dan zet je iemand meteen aan het denken en hoeft hij/zij dat niet tussen de regels door te begrijpen.

 

✓ Eindig je Samenvatting door ook hier je contactgegevens (mailadres en evt. telefoonnummer) te vermelden. Maak het een geïnteresseerde persoon zo makkelijk mogelijk om je te bereiken. Dan kan dat in ieder geval al geen aanleiding zijn om kansen mis te lopen.

3. Laat zien wat je tot nu toe hebt verzameld aan ervaring

Als het goed is heeft je Samenvatting de lezer voldoende geprikkeld om door te scrollen naar je ervaring tot nu toe. Nu komt het gedeelte waar jij je cv op een aantrekkelijke manier deelt met de bezoeker van je profiel. Ik zeg dat even bewust zo, omdat ik je er nog even op wil wijzen dat je bij het vertellen over die ervaring je bezoeker wilt boeien en raken.

 

Een droge, kale opsomming van steekwoorden doet dat niet…

Korte zinnen die een beeld, geluid en/of gevoel oproepen wel.

Vertel met je opsomming een interessant verhaal voor de lezer. Neem hem/haar kort mee met je verhaal.

 

✓ Na het invullen van de bedrijfsnaam en functie schets je kort wat je rol was in die organisatie. In het voorbeeld legt R uit wat accountmanagement bij deze organisatie inhield. Dat is niet overal het zelfde immers. Laat niets te raden over. In deze korte openingstekst kun je zelf kiezen welk aspect van het werk je hier wilt benadrukken (kies dan vooral datgene wat je straks ook wilt doen).

 

✓ Mocht je in een specifieke branche terecht willen komen, spreek dan de (vak)taal van die branche. Wil je jezelf echter breder aanbieden, vermijd dan vakjargon. Het lijkt wel iets slims of intelligents of professioneels te hebben om vakjargon te gebruiken, maar het wordt vaker als interessantdoenerij opgepikt dan als krachtgedrag. Dan sla je de plank mis.

 

Je profiel wordt hoog gewaardeerd (en dat verhoogt je vindbaarheid) als je bij minimaal twee werkgevers je ervaring uitwerkt.

 

Voor je opleidingen geldt hetzelfde als bij de werkervaring. Je kunt je verhaal hier heel kort houden door alleen de opleiding noemen, maar je kunt ook hier nog iets specifieker jouw interesse of expertise benadrukken door iets uitgebreider toe te lichten wat je tijdens de studie hebt meegemaakt (stage, scriptie) en wat je van deze opleiding hebt meegenomen.

Zo, die staat…

Als je deze drie zaken op orde hebt:

 

  • je bio ziet er aantrekkelijk uit,
  • je geeft de lezer een korte schets van wie hij/zij voor zich heeft en
  • je illustreert aan de hand van korte ‘verhalen’ waar je ervaring en kennis zit,

 

laat jij zo min mogelijk te raden over. Fijn. En je bekent kleur / identiteit. Onderscheidend. En dan kan je profiel nu zijn werk voor je doen. Veel actiefs gaat het profiel natuurlijk niet doen, maar door je profiel ben je wel te vinden, en als men bij je terecht komt kunnen ze snel ontdekken met wie ze te maken hebben en of dat een interessante persoon voor ze is.

 

Wil jij dat het profiel echt wat voor je gaat doen, dan zul je een actieve LinkedInner moeten worden. Dat kan echt heel leuk zijn, maar moet wel bij je passen. In mijn loopbaanbieb kun je allerlei artikelen lezen die je daarbij op weg helpen.

 

Merk je dat je het nog lastig vindt om helder neer te zetten wie jij bent en waar je voor staat (of voor in te huren bent..) dan help ik je graag daar duidelijkheid in te krijgen. Neem gerust contact met me op als je daar advies in wilt vragen door me een mail te sturen.

 

Op naar jouw carrière om te zoenen,