Jolande – de ambitieuze maar o zo onzekere serviceverlener

  |   doorbraak van een coachcliënt, positieve impuls

over een zoekende jongedame die dankzij haar zelfinzicht en openheid een mooie kans voor zichzelf creëerde.

Jolande wist het even niet meer. “Ik zit nu niet op de goede plek. Ik weet zeker dat er een baan is waarbij ik me gelukkiger voel, maar ik weet niet wat en waar. Ik vind zo veel dingen interessant en dat maakt het er niet makkelijker op.”

 

Jolande begon haar carrière als kapster. Als meisje had ze opgekeken tegen een tante die de mooiste kapsels creëerde. Dat wilde zij ook. Meteen na haar opleiding kreeg ze een baan aangeboden in een gezellige salon. De eerste tijd had ze het daar erg naar haar zin. Ze vond het leuk om het echte werk in de praktijk te leren, haar klanten zo mooi mogelijk te stylen en ondertussen een ongedwongen praatje met hen te maken. “Onvoorstelbaar, wat je dan allemaal hoort. Zo interessant!”

 

Na een tijdje echter begon ze zich te vervelen. De praatjes gingen erg op elkaar lijken, de vrouwen in haar kappersstoel bleken behoorlijk behoudend te zijn – het nieuwe en interessante was er af. Ze ervaarde nog wel even een korte opleving toen de bedrijfsleider haar de vrijheid gaf om de haarproducten een betere verkoopplek te geven in de salon, maar toen die klus voorbij was, zakte haar enthousiasme weer weg.

 

Jolande besloot een retail opleiding te gaan doen met als doel om bedrijfsleider in een winkel te worden. Tegelijkertijd met die opleiding kreeg ze een baan in een woonwinkel. Dat was echt een stap in de goede richting. De dagen waren minder voorspelbaar, de klanten en hun vragen veelzijdiger, er was nog eens een klacht te verhelpen en tussen het helpen van de klanten door kon ze lekker bezig gaan met het inruimen van de binnengekomen goederen. En toch begon het ook daar na een tijdje te knagen.

 

Ze baalde daar van en besloot mijn hulp in te roepen om goed met haar mee te denken over wat haar volgende stap zou kunnen zijn.

Wat was er aan de hand…

Zelf kon ze daar deels wel de vinger op leggen: de woonwinkel – een van de grote bekende ketens – heeft niet de allure die bij haar past. Haar kapsalonverhalen lieten al wel doorschemeren dat Jolande houdt van schoonheid en van maatwerk. Van mooie kwaliteitsspullen en -adviezen. In een dergelijke setting zou zij veel meer gaan stralen. Daar gingen wij ons dus in ieder geval op richten.

 

Het feit dat haar keus destijds op een opleiding voor bedrijfsleider was gevallen, gaf aan dat ze graag een stap omhoog wilde maken. Toen we bespraken hoe ze die ambitie verder uit wilde bouwen, zag ik haar klein worden. Daar kwamen haar onzekere stemmetjes: “Ik weet niet waarom ik dat wilde. Ik heb gemerkt dat ik er een hekel aan heb om mensen te beoordelen en kritiek te geven of ergens op aan te spreken. En toch heeft het idee van leiding geven iets aantrekkelijks.”

Het keerpunt

Samen zijn we op onderzoek uit gegaan naar wat Jolande nodig had om weer de stralende serviceverlener te kunnen zijn richting haar klanten. Gewoon bij haar huidige werkgever – totdat zij een nieuwe, beter passende setting zou vinden.

 

WOOWe doken daarvoor eerst in haar drijfveren (waar gaat haar hart sneller van kloppen en waarom) en in haar talenten (waar is ze van nature sterk in – hoe levert zij haar specifieke bijdrage). Die talenten zijn bij haar: harmonie, aanpassingsvermogen, empathie, woo en positivisme.

 

Absoluut servicegerichte talenten, dat was wel duidelijk. Haar harmonie en empathie verklaren waarom het voor haar zo belangrijk is om een goede relatie te hebben met degene vóór wie en mét wie ze werkt. Waarom ze daarin veel liever zoekt naar wat zij en de ander gemeenschappelijk hebben (harmonie) en niet naar wat de ander niet goed doet. Een goede servicedame dus, maar of ze daarmee plezier haalt uit leidinggeven.. we gingen twijfelen.

 

Wat we ook zagen was dat twee van haar talenten (WOO en positivisme) gericht zijn op ‘iets moois in beweging zetten’. In haar geval als in: meer laten stralen. Zij hoeft dus niet perse iets of iemand te verbeteren, maar als ze iemand kan laten zien welke kansen en mogelijkheden er voor diegene zijn, en ze diegene met haar invloed kan aanzetten om die kans te pakken, dan wordt zij helemaal blij.

 

En zo werd ons haar ambitie helder: ze wil graag dienstverlenend werken en daarbij schuin boven iemand staan. Iemand kunnen instrueren, begeleiden, motiveren en faciliteren bij het invullen van zijn of haar wens. Of dat nou de wens is om een paar mooie gordijnen te kopen, of de wens om een goede collega verkoper te worden.

De toekomst ziet er rooskleurig uit

Jolande begreep haar talenten en ambities steeds beter. Ze kreeg tijdens de rest van ons loopbaanonderzoek steeds meer beeld bij wat er in haar volgende baan zou moeten zitten om hem bij haar te laten passen. Tegelijkertijd werd het haar steeds duidelijker waarom zij de mismatch bij haar huidige werkgever ervaarde.

 

“Tja, nou kan het nog wel even duren voordat ik die baan gevonden en gekregen heb.. Ik wil graag dat ik het in de tussenliggende tijd zo plezierig mogelijk heb bij de winkel waar ik nu werk.” dacht ze hardop bij me aan tafel. “Wat zou je daar met de kennis over jezelf nu aan kunnen doen?” vroeg ik haar. “Ik kan onze bedrijfsleider vertellen dat ik met mijn talenten heel geschikt ben om nieuwe medewerkers in te werken. En dat ik mijn collega’s kan begeleiden bij het verbeteren van hun servicegerichtheid.”

 

En zo geschiedde. Ze praatte haar bedrijfsleider bij, vol overtuiging, omdat ze wist dat ze hier goed in zou zijn. De bedrijfsleider pikte haar enthousiasme op – was er zelfs heel blij mee. Zij had ook wel gezien dat Jolande uitblonk in servicegerichtheid. Het idee dat ze haar collega’s daar mee wilde besmetten vond zij helemaal prima!

 

Jolande had haar hart laten spreken, durfde te zeggen waar ze goed in is en dat ze daar meer van wilde doen. En werd beloond met een akkoord. Voorlopig kon zij er weer tegen aan, en kreeg daardoor werd voldoende energie om verder te gaan zoeken..

De moraal van dit verhaal…

Jij kunt invloed uitoefenen op het plezier dat je hebt in je werk. Daarvoor moet je wel weten wat je plezier geeft en op welke taken je wilt worden ingezet door je werkgever.

En je moet die plek willen pakken. Door uit te spreken dat je die plek ambieert en door te vertellen wat maakt dat je daar sterk (goed) in bent.

 

Doen hoor, en laat me dan weten wat je dat gebracht heeft..

Hartelijke groet,

handtekening-Esther

Wil jij ontdekken waar jouw speciale toegevoegde waarde ligt en op welk plek jij het best tot je recht komt? Ik help je er graag mee. Kijk bij diensten op welke wijze ik je daar mee kan helpen, of stuur me een bericht met je vraag.

Mijn inspiratieverhalen en carrièretips rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de CarrièreBOOSTs
Voornaam

E-mailadres