maak je huidige werk weer leuker met behulp van jobcraften

Vervelende taken houd je altijd, tenzij…

  |   loopbaan ontwikkel tips, loopbaanBOOST, positieve impuls

… je er met de tips uit dit artikel een positieve slinger aan weet te geven.

Ik ben loopbaancoach geworden omdat ik in die rol al mijn talenten en ervaring kwijt kan. Met mensen bouwen aan een toekomstperspectief waar ze blij van worden is super om te doen en dankbaar om te doen. Ik zit perfect op mijn plek dus. Betekent dat dat ik alleen maar leuke dingen doe zoals je zou verwachten (of hopen) bij een ‘perfect-match’ baan? Nee, niet echt..

 

Onvermijdelijk onderdeel van mijn werk is: verslaglegging van de gespreksinhoud. Al die verhalen en inzichten van al die klanten die ik spreek kan ik (niet meer) onthouden. Ik zal de highlights van een gesprek moeten vastleggen om er een volgende keer op voort te kunnen borduren. Voor een ontwikkelgerichte persoon als ik, die graag nieuwe inzichten creëert, voelt zoiets als gespreksvastlegging alsof ik stil sta, herkauw, saai, blûh!

 

Tenzij… ik het meteen na afloop van een gesprek doe en ik nog nagloei van het gesprek zelf. Als ik gevoelsmatig maar in een bubbel met die klant blijf – me niet laat verleiden om de telefoon op te nemen of nog even een mailtje te lezen – dan rollen de woorden er relatief makkelijk uit en kost het me weinig energie. Maar o wee als ik het uitstel tot het eind van de dag..

Ik ben zelfstandig loopbaancoach geworden omdat ik de vrijheid en het plezier van een ondernemer wilde. Zelf mijn keuzes wilde maken, aan niemand verantwoordelijkheid hoeven afleggen.. Heerlijk! Ik zit perfect op mijn plek dus. Of zitten hier ook negatieve, energie-lekkende kanten aan? Ja, echt wel!

 

Dit werk doe ik niet alleen voor de lol; ik wil er ook mijn brood mee verdienen. Aangezien ik de enige ben die in mijn bedrijf werkt, zal ík er voor moeten zorgen dat dat geld binnenkomt. En dus zit ik ook vast aan het bij houden van de boekhouding, facturen versturen, btw afdragen etc.. Wat een drama!

 

Tenzij… ik het hele zwikkie meeneem naar leuke plek waar ik me gemotiveerd voel: aan de grote eettafel in de woonkamer, in een leuk koffietentje of op een flexplek in een netwerkkantoor omringd door andere inspirerende ondernemers. Fijne bak overdreven lekkere koffie er bij en ik vind het helemaal oké. Ik krijg van de handeling zelf nog steeds geen energie, maar door de leuke omgeving lekt de energie ook niet weg.

 

De slimpies hoor ik zeggen: je kunt de boekhouding ook uitbesteden aan iemand die daar wel energie van krijgt. Mee eens. Maar dat wil ik nu niet meer. Het brengt me ook veel om zelf regelmatig in mijn administratie rond te lopen, zeker nu ik daarmee een ‘excuus’ heb gevonden om leuke plekjes en lekkere koffie te gaan ontdekken 😉

Wat te doen aan die vervelende aspecten van je werk?

Wat je ook doet… er zitten altijd minder leuke kanten aan het werk. Daar kan je je op karakter doorheen bijten (want: “Niet opgeven, watje”, “Je moet je niet aanstellen” of “Het is nou eenmaal zo – draag je lot”) of je kunt die klus zo aanpakken of inrichten dat het oké voor je wordt. Jobcrafting noemen ze dat, of in het Vlaams: baanboetseren.

 

“Als afstoten of oplossen geen optie is, pas dan je taak aan” is het motto van jobcrafting: zorg dat je de taak anders kunt gaat beleven. Hier zijn vier invalshoeken van waaruit je die invloed kunt pakken:

 

Op TAAK niveau:

Wat zou je kunnen veranderen aan de taak op zich waardoor je het prettiger ervaart?

  • Zijn er taken die je kunt afstoten of juist erbij kunt doen?
  • Kan de tijdsverdeling anders, of de volgorde van je taken?
  • Is er een taak waar je beter in wilt worden, of je eigen manier in wilt vinden?
  • Zou je een taak kunnen verrijken door je talenten in te zetten?

 

Op RELATIE niveau:

Kun je iets veranderen aan ‘met of voor wie’ je dit doet om het prettiger te ervaren?

  • Met wie zou je dit samen kunnen oppakken? Krijg je daar energie van?
  • Wie zou je nog meer kunnen helpen? Wie is bijv. aanvullend op jouw talenten?
  • Zijn er relaties (klanten, collega’s etc) waar je juist wat meer afstand van zou willen?
  • Wil je verbetering op bepaalde aspecten van de samenwerking?

 

Op MENTAAL niveau:

Kun je iets veranderen aan de gedachtes die je over deze taak hebt?

  • Wat maakt deze activiteit waardevol voor je? Waar ga je van glimmen?
  • Wat denken anderen die positief kijken naar deze taak of dit aspect hier over?
  • Hoe zou je anders kunnen kijken, zodat dit minder vervelend wordt?

 

Dit is wat ik toepas als ik het gespreksverslag moet schrijven. Dan stel ik me in mijn gedachten voor dat de klant nog bij me zit en dat ik als het ware zit na te praten. Ik kies er voor om die activiteit in een positief daglicht te zetten. Call me crazy, maar het werkt.

 

Op CONTEXT niveau:

Kun je iets veranderen aan de omgevingsfactoren om het prettiger te beleven?

  • Op welke (leukere) plekken zou je deze activiteit kunnen doen?
  • Hoe heeft het tijdstip waarop je het doet invloed op de activiteit?
  • Hoe zou je je werkplek anders kunnen inrichten? Iets toevoegen of verwijderen?

 

Dit is wat ik toepas als ik met mijn boekhouding bezig ga. Ik zoek een voor mij inspirerende plek op en ik beleef het meteen anders.

Baal jij van een of meer van de taken die op jouw bordje liggen en waar je niet onderuit kunt? Gebruik dan ook de principes van het jobcraften om je beleving te verbeteren.

 

Bij Southwest Airlines, een Amerikaanse vluchtmaatschappij die binnenlandse vluchten verzorgt, geven ze hun personeel op een slimme manier de vrijheid om het werk zo leuk mogelijk te maken. Het keer op keer uitleggen van de veiligheidsprocedures is dodelijk saai, zowel voor de stewards en stewardessen als voor de passagiers. Daarom geeft Southwest haar personeel de ruimte om die procedures (volledig en dus kwalitatief goed) maar vooral ook op een plezierige manier te presenteren. Iedere medewerker mag dat op haar of zijn eigen manier doen. Kijk maar hoe dat uitpakt:

Ik hoop dat ik je met de bovengenoemde tips en vragen een aantal waardevolle invalshoeken heb meegegeven; andere manieren om naar je taken te kijken.

Ben je een echte Doe-Het-Zelfer en wil je meer weten over het fenomeen jobcraften, dan adviseer ik je om het boek ‘Aan de slag met job craften‘ van Maria Dekker en Mara Spruyt (uitgeverij Kessels & Smit) te kopen. In hun boek vertellen zij hoe je op eigen initiatief je werk kunt aanpassen binnen de structuur van de organisatie waarin je werkt. Het boek is een echt werkboek: een prettige afwisseling van theorie en oefeningen. Je kunt er meer over lezen op de site van Bol.com (en het daar ook bestellen voor € 23-).

alt text van het plaatje

Snap jij dat je zelf wel degelijk invloed hebt op hoe je je werk beleeft, maar vind je het lastig om de weglek van energie zelf aan te pakken? Ik help je er graag mee. Bij LoopbaanBOOST kun je lezen op welke wijze ik je zou kunnen helpen.

 

Wil je mijn toekomstige carrièretips en -artikelen niet mislopen? Schrijf je dan in voor mijn CarrièreBOOSTs door je naam en mailadres hieronder in te vullen.


Voornaam

E-mailadres