Wat een leuke job: etaleur / winkelontwerper

  |   leuke job, loopbaan ontwikkel tips, positieve impuls

Weet je waar ik achter ben gekomen? Dat er ontzettende leuke beroepen bestaan waarvan ik helemaal geen weet heb. Bijzondere beroepen vaak, die inspelen op een hele specifieke of nieuwe behoefte. Wat je niet weet, kun je niet meenemen bij het maken van plannen of fantasieën. Daarom deel ik mijn ontdekkingen graag met je – wie weet zetten ze jou op een leuk spoor…

in gesprek met Kees Jansma:

Etaleur / winkelontwerper

bij Presto Company in Meppel

(40+ uur per week)

Ik tref het beroep etaleur of stylist nogal eens aan op het fantasielijstje van mijn cliënten. Veel vrouwen met name houden er van om ruimtes mooi(er) te maken of een bepaalde boodschap uit te laten stralen. Vaak verdwijnen deze beroepen al snel weer van het lijstje omdat ze op de een of andere manier te onbereikbaar lijken.

 

Ik wilde er wel eens meer van weten. Iemand spreken die dat vak zelf beoefent. Om de sluier van mystiek en romantiek op te lichten en te zien wat het vak inhoudt en wat er voor nodig is om het te kunnen doen.

 

Enthousiast als mede-Meppeler Kees is over zijn vak, stemde hij meteen in met een interview. “Ik doe het nu al zo’n 23 jaar met heel veel plezier. Ik begon als etaleur in dienst bij Euro Store Design (Heerenveen) en startte 18 jaar geleden samen met mijn vrouw Anneke ons eigen etalagebureau Presto. We hebben nu 6 etaleurs in dienst (plus nog 7 andere ondersteuners en stagiairs op verschillende vlakken). Het fijne is dat wij daarmee ons werk zo kunnen invullen dat ik de dingen doe waar ik sterk in ben, en ik anderen kan inzetten op de klussen waar hun talenten liggen.”

Kees vertel, wat doet een etaleur/winkelontwerper?

Daar is eigenlijk geen standaard antwoord op te geven. Ieder etalagebureau werkt op zijn eigen manier en vult de dienstverlening op z’n eigen manier in. Als ik naar mezelf kijk, dan bestaat mijn functie uit drie rollen:

ondernemer

winkelontwerper

etaleur

Als (mede)eigenaar van Presto Company ben ik allereerst ondernemer. Anneke runt de dagelijkse bedrijfsvoering en ik houd me bezig met het leggen van (nieuwe) contacten en het binnenhalen en bespreken van opdrachten. Ik doe de inkoop van het decoratiemateriaal wat wij verhuren én ik leid etaleurs op die nieuw bij ons komen werken en begeleid hen bij het uitvoeren van de klussen die zij toegewezen krijgen.

Daarnaast ben ik winkelontwerper en adviseer ik bij het (her)inrichten van winkelpanden. Ik spar met de winkeleigenaar over de gewenste uitstraling, kijk waar de behoefte ligt, maak een ontwerpschets en als we daar beide een goed gevoel bij hebben draag ik het over aan interieurarchitect Esther Lammertink (Saris interieurarchitectuur). Keurt de opdrachtgever haar tekening goed, dan begeleid ik vanaf dat moment de realisatie van de plannen.

 

Een hele veelzijdige rol waar ik mijn creativiteit goed in kwijt kan, omdat je meedenkt over materiaalgebruik, de routing van de winkel, verlichting – de totale sfeer eigenlijk.

Mijn derde rol is die van etaleur, daar is het bij mij ooit mee begonnen. De belangrijkste taak van een etaleur is om een winkel zo aan te pakken dat ‘ie er weer aantrekkelijk uitziet voor de klant: eigentijds, opgeruimd, aansprekend. Met de winkel bedoel ik dan de etalage maar ook de winkel zelf.

 

Mensen hebben bij een etaleur vaak het beeld van iemand die met een doos accessoires in de hand de etalage te lijf gaat om daar wat leuke spulletjes neer te zetten. Een paar slippertjes en een badlaken in de zomer, een sneeuwpop en kerstboom in de winter en klaar ben je.. Maar dat is het beslist niet.

 

Het doel is niet om een winkel leuk te versieren, maar om de zaak zo in te richten dat de juiste klant zich steeds opnieuw aangetrokken voelt om binnen te komen en te kopen. Wij worden nog steeds vaak ingehuurd door fietsenwinkels. Als we daar op locatie aan de slag gaan, betekent het dat wij alle fietsen in de winkel weer netjes groeperen, soort bij soort, en op een verfrissende manier neerzetten. Met een net iets andere routing dan men gewend was, zodat het voelt alsof je in een nieuwe winkel binnenloopt. En ja, daar voegen we ook leuke toepasselijke accessoires aan toe, maar die zijn er puur ter ondersteuning: om de klant net weer even iets anders naar het assortiment te laten kijken dan ‘ie de vorige keer deed. Nieuwe dingen zien, doet nieuwe dingen kopen.

 

Onze etaleurs kunnen in de basis iedere klantsoort (opticien, fietsenwinkel, kapperszaak etc.) bedienen. Maar ze hebben elk wel hun eigen specialiteit of voorkeur. Daar houden we rekening mee als we de klussen verdelen.

Hoe ben je aan deze baan gekomen?

Mijn loopbaan begint bij de MBO opleiding Mode & kleding. Ik hield van fotografie en dit was de enige opleiding destijds met een doka. Ik wist na die opleiding niet goed wat ik wilde. Eerst maar m’n dienstplicht vervullen.

 

Na mijn diensttijd ben ik bij Euro Store Design binnengerold als etaleur. Daar heb ik het vak geleerd en ben ik er van gaan houden. Ik werd veel bij Batavus ingezet en heb daar alles geleerd over ‘presentatie’ binnen de fietsenbranche. Na een jaar of 6 begon het te kriebelen en wilde ik meer. Ik zag andere commerciële kansen, andere aanvullende diensten die we konden bieden, maar daar was binnen dat bedrijf geen ruimte voor. Ik ben met Anneke om tafel gaan zitten en toen besloten we het zelf te gaan doen, ons eigen bedrijf te starten: Presto etalagebureau.

 

Het leek er nog even op dat ons plan niet door kon gaan omdat ik met een concurrentiebeding geconfronteerd werd. Maar daar hebben we in samenspraak met een andere partij een slimme oplossing voor gevonden, zodat onze droom wel gerealiseerd kon worden.

Laat anderen je helpen om je droom te realiseren

We hebben toen echt geleerd dat je niet zomaar moet opgeven, maar creatief moet blijven denken als je echt iets graag wilt. Je hebt echt niet overal invloed op, maar als je blijft proberen en anderen met je mee durft te laten denken, dan kan er een heleboel wèl!

Inmiddels hebben we onze naam van Presto Etalagebureau veranderd naar Presto Company, omdat onze dienstverlening veel verder gaat dan alleen etalagewerk.

 

Ik heb mijn eigen baan dus gecreëerd. Het mooie daarvan is dat je dan ook veel meer zelf kunt bepalen wat je wel en niet wilt doen. Natuurlijk bestaat mijn werk niet alleen maar uit leuke dingen; ik moet ook nog genoeg dingen doen die me meer energie kosten dan opleveren, maar per saldo word ik er blij van!

Wat vind je zo leuk aan deze baan?

Och, er zitten zoveel leuke kanten aan! Het eerste wat in me opkomt is de voldoening die het geeft als je ziet dat een winkeleigenaar weer fris en enthousiast zijn eigen winkel inkijkt nadat wij klaar zijn met onze klus. Dan zien ze zelf ineens weer nieuwe mogelijkheden en dat stralen ze uit naar hun klanten. Dat is zo mooi om te zien!

En ik vind het leuk om een mooie compositie te maken met dat wat er is. Soms willen winkeliers hele toestanden in de etalage terwijl een mooie vaas al genoeg is om de schoonheid van de gevel te versterken.

Ik maak graag van iets bestaands iets mooiers 

Kijken wat er al is en daar iets mooiers van maken, daar houd ik van. Tuurlijk, als er geen enkele grens aan het budget van een opdrachtgever zit, kun je prachtige dingen maken. Maar als die grens er wel is, of een ruimte heeft simpelweg bepaalde begrenzingen, dan vind ik het een leuke uitdaging om te kijken hoe we daar het beste van kunnen maken. Met verlichting kun je bijvoorbeeld heel veel doen.

wat een leuke baan om winkels in te richten

En wat ik minstens zo leuk vind als het hele creatieve proces, is het klantcontact; een relatie opbouwen met onze opdrachtgevers. Dat begint voor mij met het meekijken in het hoofd van de opdrachtgever: wat wil hij nou precies en waarom? Hoe ziet ‘ie dat voor zich? En dan meedenken over de aanpak en oplossing: sommige opdrachtgevers hebben zelf al plannen bedacht waar ik dan – heel eigenwijs – toch ander advies over geef..

 

Een winkeleigenaar is vaak heel erg betrokken bij zijn winkel. Dat is z’n kindje. Om dan het vertrouwen te winnen zodat ‘ie de inrichting uit handen geeft aan ons professionals, dat vind ik een mooi spel. Vooral als we dan bij de oplevering positief verraste reacties horen.

 

Alles bij elkaar vind ik het gewoon super om steeds weer opnieuw naar dingen te kijken: hoe pak je een ruimte aan, hoe pak je een opdrachtgever aan, hoe pak ik mijn team aan. Ik kan dat kijken in al mijn activiteiten kwijt. Misschien dat ik daarom destijds zo geïnteresseerd was in fotografie..

Wat heb je nodig om deze functie uit te kunnen oefenen?

Een etaleur is creatief in de breedste zin van het woord

De creativiteit van een etaleur zit hem er niet in dat hij/zij leuke dingetjes kan maken met verschillende materialen. Ja, ook wel, maar het gaat er meer nog om dat je kunt zien wat er nodig is om een ruimte ‘op te tillen’.

Met creatief bedoel ik: openminded kijken. Vindingrijk zijn in de oplossingen die je bedenkt. Niet in standaarden denken, maar kijken wat in deze specifieke situatie de beste of mooiste aanpak is.

 

Je moet goed kunnen luisteren naar de wensen van de opdrachtgever; wie is hij, wat wil hij neerzetten, welke klanten wil hij aantrekken? Tegelijkertijd moet je stevig in je schoenen staan en je visie kunnen overbrengen aan die opdrachtgever, zeker als jouw ideeën afwijken van wat hij zelf in gedachten had.

 

Wat opleiding betreft is het Cibap in Zwolle een aanrader. De richting Ruimtelijke vormgever heeft hele mooie en relevante specialisaties.  Wij werken graag samen met stagiaires van die opleiding..

Kees, bedankt voor je heldere verhaal.

 

En voor jou, beste lezer: ik hoop dat je het leuk vond een inkijkje in dit beroep te krijgen. Ken jij nou ook iemand die een hele bijzonder functie uitoefent? Ik zou het graag van je horen en er over schrijven..

 

Hartelijke groet,

handtekening-Esther

Wil jij ontdekken waar jouw speciale toegevoegde waarde ligt en op welk plek jij het best tot je recht komt? Ik help je er graag mee. Kijk bij diensten op welke wijze ik je daar mee kan helpen, of stuur me een bericht met je vraag.