Zo maak je het verschil als je solliciteert

  |   loopbaan ontwikkel tips, solliciteren & netwerken, zichtbaarheid
Wil je weten hoe jij opvalt tussen al die andere sollicitanten? Ik ga het je vertellen.

 

Voordat ik dat doe, kom ik eerst met een kleine waarschuwing: de tip die nu gaat komen is niet nieuw. Sterker nog: hij is al zo oud en veel gehoord dat de kans bestaat dat je denkt “Ach toe nou toch, is dat het beste wat je kunt geven?”

 

Het was eerlijk gezegd wel míjn reactie toen de tip waar je zo over gaat lezen, de belangrijkste bleek te zijn in de workshop ‘Jouw klant als eerste laten finishen bij sollicitaties’ waar ik onlangs aan meedeed.

 

Flexibel als ik ben, legde ik mijn hoop op iets nieuws en revolutionairs aan de kant en kon toen de bijzondere waarde zien van deze tip. Komt ‘ie…

Bel met het bedrijf in kwestie – voordat je de sollicitatie verstuurt – en stel een intelligente vraag.

Maak je daarmee het verschil? Ja dus…

Bijna niemand doet het..

Wil jij je kans om in beeld komen bij de briefselecteurs vergroten, dan geef je jezelf een grote voorsprong door van te voren te bellen. Het blijkt namelijk dat in de praktijk iedereen deze tip wel al eens heeft gehoord, maar niet of nauwelijks uitvoert. Ik sprak tijdens de workshop een HR-medewerker die zelf regelmatig sollicitatieprocedures voert en zij bevestigde dit. “Ik word hooguit door 4 of 5 mensen gebeld voor meer informatie over de functie die vacant staat. Wonderlijk toch?”

 

Als maar weinig mensen bellen om een verdiepende vraag over de functie te stellen, maak je dus al snel een positief verschil bij de selecteurs. Je zet er een eerste, goede, geïnteresseerde indruk mee neer. Je pakt de (korte maar toch) aandacht van die persoon en dat doen de niet-bellers niet.

 

Wel is het belangrijk dat je nadenkt over wat je gaat vragen en hoe je dat gaat doen. Stel je een domme vraag (vragen naar de bekende weg, of meteen over financiën beginnen) dan maak je met je belletje meer kapot dan dat je opbouwt en dat zou jammer zijn.

Zo bereid je je voor op het telefoongesprek

heb je eigen motivatie helder

Voordat je in contact treedt met een van de beslissers of beïnvloeders zorg je dat je weet waar je het over hebt. Dat betekent dat je de inhoud van de vacature goed bestudeerd hebt en helder kunt verwoorden wat je er zo in aanspreekt (mochten ze er aan de telefoon al naar vragen). Zet een paar van die punten op een rijtje op een spiekbriefje, dan kun je die er bijpakken en met een overtuigend antwoord komen.

 

verdiep je in het bedrijf

Zoek wat achtergrond informatie op over het bedrijf. Neem een kijkje op hun website of google op hun naam om te zien wat er over het bedrijf te vinden is. En om te kijken wat je dan opvalt. Hebben ze net een nieuw product gelanceerd? Is dit jaar een jubileumjaar? Wie weet lees je iets wat jou persoonlijk aanspreekt en wat interessant is om te noemen, of wat een raakvlak kan hebben met de vacature en wat daarom interessant is om een vraag over te stellen.

 

bedenk 1 of 2 vragen die indruk maken

Een vraag die indruk maakt omdat ‘ie aantoont dat je je echt verdiept hebt, of omdat ‘ie laat merken dat je verstand van zaken hebt of.. Als het maar geen vraag om de vraag is. Dat voelen mensen meteen. Dat betekent dus dat je oprecht geïnteresseerd moet zoeken naar een waardevolle vraag bij het bestuderen van de vacaturetekst.

 

Bijvoorbeeld:
★ “Ik las dat deze vacature is ontstaan doordat er een collega weggaat en er toename van werkzaamheden is. Even voor mijn beeldvorming: welke werkzaamheden in het bijzonder nemen toe?”

★ “Als teamleider zou ik me bezighouden met het begeleiden van de medewerkers in mijn team en met het optimaliseren van het beleid. Kunt u iets zeggen over de tijdsverdeling tussen die twee? Is dat 50%-50% of 80%-20% of…?”

★ “Stel ik word aangenomen op deze functie (ik heb geleerd dat het projecteren van dat beeld heel sterk doorwerkt..), met wie / welke andere mensen/functionarissen binnen de organisatie zou ik dan het meest intensief samenwerken?”

 

Deze laatste vraag kan een interessante zijn om te weten te komen waar jij in de keten zit, welke schakel je bent en tussen wie je in staat. Dit kan je vragen om dat je dit echt wilt weten én ook om aan te geven dat samenwerking en daarbinnen de juiste positie hebben voor jou een belangrijke is.

 

Dergelijke verdiepende vragen op de inhoud geven aan dat je niet zo maar reageert, maar dat je er weloverwogen mee bezig bent en deze vacature hebt geselecteerd om op te reageren. Dat straalt kracht uit.

En dan ga je bellen…

Je hebt jezelf opgeladen en met de adrenaline gierend door je lijf ga je bellen. De telefoon gaat over ..

 

scenario 1: chips.. je krijgt de voice mail

 

Wees hier op voorbereid! Je zou niet de eerste zijn die uit schrik een onsamenhangend verhaal ophangt en de kans op een positieve eerste indruk om zeep helpt..

 

Denk van te voren na over de boodschap die je in wilt spreken zodat je niet ter plekke iets moet verzinnen. Begin in ieder geval met “Goedem.. . U spreekt met..[duidelijk gearticuleerd je naam]”. De eerste paar seconden kunnen we vaak niet horen, dus als je meteen met je naam begint, valt die weg. Zou zonde zijn..

 

Geef dan kort aan waarom je belt (geïnteresseerd in de functie van .. en wil daar nog wat over vragen..). Dit is niet het moment om ook alvast te vertellen waarom je hier zo geschikt voor bent.. houd het kort en zakelijk.

 

Vertel tot slot dat je het later nog een keer probeert (en doe dat dan ook!). Ik adviseer je om niet te vragen of ze jou terug willen bellen. Wie weet bellen ze op een heel ongelegen moment (schreeuwende kinderen op de achtergrond) en is je eerste indruk niet zoals je hem graag wil achterlaten..

 

Sluit het gesprek af door na de groet nog een keer je naam te noemen. Herhaling werkt..

 

 

scenario 2:  je krijgt de contactpersoon aan de lijn

 

Ook in dit geval begin je niet direct met je naam, maar gun je de ander de tijd om je te kunnen wennen aan je stem en je te verstaan.

 

Je start het gesprek met vertellen dat de vacature je heel erg aanspreekt. En dat je om je positieve beeld te kunnen bevestigen een vraag wilt stellen. “Heeft u daar nu maximaal 5 minuten tijd voor?”

 

Let op! In deze intro zitten 3 belangrijke zaken verwerkt:

 

1 je laat doorschemeren dat je niet belt omdat je twijfelt, maar omdat je verduidelijking en bevestiging zoekt – voel je het verschil?
2 je belt om een vraag te stellen, niet om te vertellen waarom je de functie leuk vindt en waarom je er zo geschikt voor bent. Daar is dit gesprek niet voor bedoeld en voelt pusherig.
3 je toont dat je verantwoordelijkheid neemt voor de tijdsbelasting en houdt het binnen de perken met die 5 minuten. Houdt dan wel de tijd in de gaten en zeg er iets over als je na 5 minuten samen nog niet bent uitgesproken. “Past het u om nog even door te praten of zal ik later terugbellen?” WAUW.. dat is nog eens karakter tonen 🙂

 

En dan ga je je vraag of vragen stellen. Probeer daarbij in het gesprek wat daarop volgt, zelf zo min mogelijk aan het woord te zijn. Nogmaals, gebruik dit moment niet om jezelf overduidelijk te verkopen want daar voelt de ander zich ongemakkelijk bij.

Niet: Scoren door te informeren

Wel: Informeren en daarmee scoren.

 

Weet je wat je weten wilt? Dan vertel je dat hij/zij je fijn heeft geholpen om het beeld duidelijker te krijgen (.. of nog interessanter of aantrekkelijker of..), sluit je af met de vraag of je naar dit gesprek mag verwijzen in je sollicitatiebrief en bedank je voor zijn/haar tijd.

En dan ga je schrijven…

seeking-a-job.. en in je brief vermeld je uiteraard dat je een prettig gesprek hebt gehad met ….  Bovendien benoem je daar kort wat hij/zij vertelde wat je zo aanspraak. Alleen maar zeggen dat het gesprek je extra heeft gemotiveerd is te hol, te nietszeggend, een trucje.

 

Wellicht vind je het een heel spannend idee om te bellen. Mocht dat zo zijn, weet dan dat je niet de enige bent die dat spannend vindt. Maar mogelijk wél de enige die het doet. Zeker als je voor een gave functie in aanmerking wilt komen waar veel mensen op gaan reageren dan moet je echt alle zeilen bijzetten om meegenomen te worden in de stapel ‘uitnodigen voor een gesprek’.

 

Zet ’em op!!

Hartelijke groet,

handtekening-Esther

Wil jij ontdekken waar jouw speciale toegevoegde waarde ligt en op welk plek jij het best tot je recht komt? Ik help je er graag mee. Kijk bij diensten op welke wijze ik je daar mee kan helpen, of stuur me een bericht met je vraag.

Mijn inspiratieverhalen en carrièretips rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de CarrièreBOOSTs
Voornaam

E-mailadres