Netwerkgesprek? Hoe onwetender je bent hoe beter..

  |   loopbaan ontwikkel tips, solliciteren & netwerken, zichtbaarheid

Wil jij de switch maken naar een baan waar je helemaal blij van wordt, energie uit haalt en een goed inkomen mee verdient? Dan zeg ik: zorg dat je jouw ideaalplaatje helder voor ogen hebt (over wat je doet, in welk omgeving je dat graag doet etc.) en ga met dat plaatje de wereld in om die baan te vinden.

 

Netwerken naar werk noemen ze dat… Tien jaar geleden hadden we nog geen idee; nu hoor je niet anders als je op zoek bent naar een (andere) baan. Ook uit mijn mond. Sorry..

“Dat kan ik niet hoor, er is me nog te veel onduidelijk!”

 

hoor ik zo vaak zeggen. “Ik mag dan wel weten waar ik goed in ben en blij van word, maar ik weet nog niet goed genoeg welke functies ik daarmee kan bekleden. Dan kan ik toch niet gaan netwerken?!”

 

FOUT!!

 

Dan kun je het juist nog beter dan anderen. Laat me je in dit college uitleggen hoe ik dat zie en hoe jij dat netwerken dan aan gaat pakken…

Wie nog veel te ontdekken heeft, stelt de mooiste vragen

(en stelt ze het meest oprecht)

O nee, niet netwerken..

Toen het eind van Hanneke’s ontdekkingstocht naderde en zij helder genoeg voor ogen had aan welke voorwaarden haar volgende carrièrestap moest voldoen, kwam ik met een van mijn meest gevreesde opdrachten: “Nu ga je een aantal netwerkgesprekken voeren.”

 

Ik zag haar gezicht vertrekken. Het was even stil. “O, Esther, dat is echt niks voor mij. Ik heb er zo’n hekel aan om mezelf te moeten verkopen. Bovendien weet ik nu wel wat ik leuk vind, met welke zaken ik me wil bezig houden en in welke branche, maar hoe dat precies heet en of daar wel functies in bestaan, dat weet ik nog niet goed genoeg. Dat moet ik toch eerst duidelijk krijgen?”

 

Hanneke’s reactie hoor ik vaak. Met een aantal argumenten en praktische tips kreeg ik haar wel om en wat was ze achteraf blij.

Ik ben er nog niet klaar voor.. ik weet nog te weinig

Hanneke’s grootste probleem was niet dat ze moeite had om zichzelf te verkopen. Dat is namelijk ook helemaal niet de bedoeling van een netwerkgesprek legde ik haar uit. (Sterker nog, daar verknal je het juist mee. Waarom dat is lees je verderop in dit artikel..)

 

Haar probleem was dat ze dacht dat ze al heel scherp voor ogen moest hebben naar welke functies zij toe zou moeten praten in zo’n gesprek. “Hoe het heet wat ik leuk vind, dat weet ik nog niet goed genoeg. Ik ken die branche nog niet voldoende. Ik zal daar eerst meer over te weten moeten komen.”

 

“Of je combineert het met elkaar,” zei ik. “Je gaat een netwerkgesprek aan om die wereld beter te leren kennen en tegelijkertijd daar kansen voor jezelf in te creëren.”

Ieder gesprek helpt je een stap verder..

Ik wil je echt stimuleren om in gesprek gaan met mensen die werken in het werkveld van jouw interesse. Zoals gezegd niet om jezelf aan hen te verkopen maar om informatie te halen, een leuke uitwisseling te hebben met die interessante ander en o ja, een mooi visitekaartje achter te laten.

 

Dat wil ik omdat ik aan den lijve heb ervaren dat je in het contact met anderen ideeën krijgt die je zelf niet had kunnen bedenken. Daar krijg je verrassende informatie en inzichten die je niet krijgt als je achter je pc blijft zoeken naar je nieuwe carrièrekans.

 

Twee weten meer dan één. Laat iemand met mee kijken naar wat je nu al wél over jezelf weet in relatie tot haar vakgebied en zij kan vanuit haar expertise en kennis met tips en handige ingangen komen. Met als heerlijk bij-effect dat jouw enthousiasme een boost krijgt.

Maak van je probleem de bedoeling – gebruik je niet-weten als een kans..

Dit probleem – nog niet zoveel weten over de wereld waarin je zou willen werken – zie jij misschien nu nog als een probleem, maar biedt jou juist een grote kans. Het geeft jou namelijk de mogelijkheid om oprecht op onderzoek uit te gaan en alle schijn van ‘ik zit hier mezelf te verkopen – jij moet mij aan een baan helpen’ tegen te gaan.

Ik zei al dat een netwerkgesprek geen verkoopgesprek moet worden. Daar krijgt je gesprekspartner een ongemakkelijk en naar gevoel van en dat wil je niet.

 

Wat je wel wilt is dat de ander zich open stelt, informatie met je wil delen, enthousiasme met je wil delen en als het een leuk gesprek is gebleken: je ambassadeur wil zijn – mee wil denken in kansen voor je.

netwerken ≠ verkopen

 

netwerken ≈ onderzoeken

Hoe kan dat nou beter dan door oprecht geïnteresseerde, verduidelijkende vragen te stellen. Die ander in de positie van expert te zetten (en dat is ze in dit geval ook..) om van haar te leren.

 

Daar bereik je 3 dingen mee:

 

1. je krijgt waardevolle informatie waarmee je je zoekprofiel kunt aanscherpen

Wanneer je schetst wat je al wel weet over jezelf en je ambitie om in deze branche te gaan werken, en vervolgens aan de ander vraagt wat haar ervaringen zijn en hoe zij tegen je ambitie aankijkt, komt er een reactie. Een vraag of een eigen ervaring of tips. Die reactie laat weer iets in jou gebeuren. Je wordt er enthousiaster van, of het roept een vraag bij je op. En zo wordt jouw zelfbeeld bevestigd (wat ik haar hoor vertellen maakt me echt enthousiast) en je toekomstplaatje helderder (met name .. klinkt leuk, daar wil me vooral op richten).

 

2. je geeft de ander een prettig gevoel

Iedereen vind het leuk om over zijn vak te vertellen. Zeker aan iemand die er nog niet zoveel vanaf weet, maar wel geïnteresseerd is en dus gretig luistert. Alleen al in het plezierige gevoel wat je iemand hiermee geeft, zit de winst voor die ander. Klinkt nu misschien wat soft maar ik spreek je graag als je zelf op gesprek bent geweest over het effect. Dat is echt superleuk!

 

3. je laat een aantrekkelijk visitekaartje achter

Jouw enthousiasme + jouw sterke verhaal over wat je al wel over jezelf weet in wat je te bieden hebt + haar prettige gevoel over jullie uitwisseling maakt dat jij bij haar blijft hangen. Heb je in reactie op haar antwoorden ook nog wat sterke opmerkingen gemaakt (“Goh, leuk dat je dat zegt. Daar heb ik net zelf ook mee te maken gehad in mijn huidige baan. Ik ben het helemaal met je aanpak eens.”) dan laat je niet alleen een sympathieke en gemotiveerde indruk achter, maar ook het beeld dat jij in dat werkveld iets te bieden hebt met je huidige ervaring.

Hiermee leg je niet de nadruk op het aanprijzen van jezelf, maar zet je wel in de etalage dat je dit in huis hebt. Wie weet waar het voor kan dienen..

Met solliciteren alleen kom je er niet

Een nieuwe baan, en vooral eentje die helemaal voldoet aan jouw wensen en verlangens, dient zich niet vanzelf aan. Daar zul je zelf voor aan de lobby moeten gaan.

 

En dat is leuk. Ook voor personen die zichzelf kennen als een introvert. Met wat je in dit artikel hebt gelezen, weet je dat je geen praatjesmaker hoeft te zijn die mooie verhalen ophangt, of indruk hoeft te maken met al je kennis en ervaring, om steeds dichter bij je carrièredoel te komen.

 

lekker kopje koffie drinken

 

 

Wees nieuwsgierig, ga op onderzoek uit, drink een kop koffie met iemand die je (gedachten) verder op weg kan helpen. Hoe minder je weet en hoe minder je te vertellen hebt hoe beter zou ik willen zeggen. Want dan ben je nog echt in staat om je open te stellen voor je gesprekspartner en te luisteren.

 

Ga gewoon in gesprek, zuig je vol met de informatie die de ander met je wil delen en pruttel thuis op wat je te horen hebt gekregen. Stel je zelfbeeld en je toekomstplaatje bij en door naar het volgende gesprek. Net zolang tot je op een dag wakker wordt en ziet dat je op die plek bent uitgekomen waar je zo graag wilde zijn.

 

Ik wens je heel veel plezier en mooie ervaringen toe!

 

Op jouw carrière om te zoenen,

handtekening-Esther

Wil jij ontdekken waar jouw speciale toegevoegde waarde ligt en op welk plek jij het best tot je recht komt? Ik help je er graag mee. Kijk bij diensten op welke wijze ik je daar mee kan helpen, of stuur me een bericht met je vraag.

Mijn inspiratieverhalen en carrièretips rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de CarrièreBOOSTs
Voornaam

E-mailadres